luni, 6 iunie 2016

Comunismul în ochii familiei mele

               
 Noi, cei de vârsta mea, ne-am născut după anul 1989 când  poporul român,  prin propria forță a pus capăt terorii comuniste care  a dominat România încă din 1944. Deși nu am trăit comunismul, din relatările părinților, bunicilor și străbunicilor, în mintea noastră se derulează o succesiune a evenimentelor petrecute în acea perioadă și totodată se ilustrează tabloul României din timpul acestui regim: o tară dominată de un partid unic care nu și-a câștigat afecțiunea locuitorilor datorită impunerii unor măsuri în dauna bunăstării poporului: abolirea monarhiei, colectivizarea agriculturii, industrializarea forțată, controlul exercitat  asupra societății prin intermediul poliției politice, desființarea Bisericii Române Unite.
               Familiile își petreceau viața de zi cu zi între zidurile locuinței, bariera fermă între viața publică și viața privată.
              Părinții mei au petrecut în perioada comunismului doar copilăria, însă, pentru ei a fost o perioadă umbrită de restricții și dominată de teama de a nu spune ceva pentru care familia să fie trasă la răspundere. Noțiunea de emisiuni dedicate copiilor aproape nici nu exista. Bucuria în ochii lor se putea vedea doar seara timp de zece minute la 8 fără 10 când pe ecranul televizorului apărea unicul personaj animat, și anume, mult așteptata „Mihaela”, asta doar pentru cei care rezistau așteptând la opaițul lămpii cu gaz să treacă cele două ore de beznă, curentul electric fiind întrerupt. Se citea nostalgia din ochii copiilor când pe ecrane apărea tovarășul Ceaușescu pentru a vorbi „frumos” despre culturile agricole, despre dezvoltarea industriala sau despre congrese, acestea fiind cuvintele care dominau în emisia ce dura până la zece noaptea urmând ca apoi până a doua zi la opt fără zece seara ecranul să fie ocupat de așa zișii: „purici”. În plus părinții mei se bucurau de mireasma a două portocale în perioada Crăciunului împărțindu-le cu frații și surorile. De asemenea în amintirea lor figurează și faptul că  în perioada gimnaziului, se aflau printre cei 2,5 milioane de elevi care au fost scoși de la cursuri pentru a completa forța de munca participând la lucrările agricole de toamnă, uneori chiar și contra forțelor naturii.  Târziu au găsit răspunsuri la multe întrebări puse în aceea perioadă: de ce o parte din animale erau sacrificate noaptea pe furiș, ferit de văzul copiilor? De ce părinții lor își ascundeau în podul casei cerealele și alte produse  folosite ca suport alimentar? De ce când mergeau la biserică trebuia să o facă pe ascuns, alegerea aceasta fiind un gest de mare curaj?                                                                                                                               Datorită faptului că vârsta copilăriei poate fi frumoasă în orice regim, părinții mei au privit cu inocență aceste lipsuri, valorificând pe cât posibil frumosul din aceea perioadă.   
                Adevăratele griji, nevoi, lipsuri au fost simțite de bunici și străbunici. Un factor amenințător pentru liniștea poporului îl constituia elaborarea unor decrete prin care se recurgea la măsuri de constrângere a populației în vederea cedării bunurilor proprii către stat. Opoziția străbunicului patern față de comunism  a sporit odată cu stabilirea regimului de colectarea a cotelor la cereale și la alte categorii de produse, prin decretul de la 6 iulie 1948. Aceste cote nu erau stabilite în funcție de producție, de multe ori fiind mai mari decât producția obținută, încât țăranul nu a avea posibilitatea să achite toată cota ceea ce atrăgea după sine pedepse aspre. Situația s-a complicat odată cu înființarea Gospodăriilor Agricole Colective și a Gospodăriilor Agricole de Stat, ceea ce pentru străbunicul meu a însemnat deposedarea de proprietatea asupra pământului și de drepturile pentru care luptase în timpul celor două războaie mondiale. Întrucât această măsură era distructivă instalând descurajarea în sufletul țăranilor, determinarea lor de a intra în G.A.C.  nu s-a putut face decât prin forță, pentru atingerea scopului fiind folosite bătăile, arestările, sau șantajul. În fața unei asemenea impuneri străbunicul meu nu a putut decât să se alăture țăranilor care au organizat revolte împotriva „colectivei”, aspect ce a pus Securitatea pe urmele lui fiind chemat deseori să dea explicații pentru faptele sale care au avut consecințe pe parcursul vieții. În plus, străbunicul meu se simțea mereu urmărit fiind cuprins de o frică permanentă generată de teama ca nu cumva cei cu care conversa să fie informatori care se infiltrau printre grupuri de țărani pentru a transmite toate afirmațiile referitoare la părerea lor despre regim, la ce dețineau în gospodărie pe ascuns sau referitoare la modalitățile de a procura produse pentru trai. Oricine făcea o aluzie politică era văzut drept un suspect dospind  intenții ascunse de a le întinde celorlalți o capcană.
              Factorul cel mai greu de suportat pentru familia mea a fost lipsa de libertate. În timpul regimului comunist nu exista libertate nici măcar în viața privată. Statul se amesteca în viața individului chiar dacă acesta era o persoana corectă și rațională. Intervenția ar fi fost de înțeles dacă ar fi avut scopul de a oferi protecție în cazul în care cetățenii s-ar fi aflat în pericol sau dacă făcea rău celorlalți. Autoritățile statului însă încălcau normele și regulile de conviețuire, fără justificare stârnind teamă pentru indivizi și pătrundeau în domeniul privat al vieții umane, una dintre preocupările regimului fiind controlul și încălcarea flagrantă a limitelor vieții private. Corespondența, consumul alimentar, credința, toate erau supuse controlului de „partid” și de „stat”. Nu în ultimul rând, îngrădirea libertății de exprimare genera o altă frustrare, criticii fiind considerați drept disidenți și pedepsiți ca atare.
              Viața grea era marcată și de povara procurării bunurilor de orice fel: de la produse alimentare și gaz pentru lampă până la îmbrăcăminte și încălțăminte. Pentru o bună implementare a strategiei rației, regimul comunist a realizat „cultura penurie” ceea ce pentru familia mea a însemnat un adevărat chin. În scopul asigurării unui trai mai bun, atât străbunicii cât si bunicii căutau să mențină cât mai multe „relații” și „cunoștințe”, nevoia și grija zilei de mâine determinându-i să recurgă la strategii nu tocmai moraliste: întreținerea unor false prietenii, efectuarea unor servicii la schimb, căutarea rudelor cu poziții importante.
           Astfel în aceea perioada comunismul exercita o presiune asupra tuturor familiilor, viața putând fi descrisă prin: lipsuri, chinuri, dependență, frustrare, frică, violență, ateism, amenințare și nu în ultimul rând teroare.
                Acum după ce am aflat cum s-a scurs o parte din viața membrilor familiei mele dar și a celorlalți români, nu pot decât să le mulțumesc pentru suferințele îndurate, pentru rezistența de care au dat dovadă și pentru faptul că împreună au depășit acea perioada grea pentru ca noi, nepoții și strănepoții, să  ne bucurăm de ceea ce ei  nu au avut vreodată: libertate.
                  Plecând de la întrebarea: Ce a însemnat comunismul pentru familia mea?, am investigat, am stârnit derularea amintirilor în mintea celor care au trăit comunismul și mai există și astăzi, dar gândurile încă îmi sunt presate de câteva întrebări a căror răspunsuri au rămas un mister: De ce s-au întâmplat toate acestea? Ce satisfacție au avut fidelii comunismului? Oare în sufletul lor au existat mustrări pentru suferințele provocate atâtor familii?

 Diana Sandu, clasa a X a Științe Sociale - Liceul Tehnologic Paul Bujor, Berești 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu